piątek, 2 czerwca 2017

Niby proste, a takie trudne.


Czym jest masa? Najprostsza odpowiedź to : masa jest miarą bezwładności. Im większa masa, tym większa bezwładność ciała. Zajmijmy się ciałem człowieka o wzroście 187 cm i wadze 230 kg. Taki człowiek wsiadał kiedyś do autobusu, jak nie miał samochodu i przeżywał tam działanie sił , które można porównać do startu rakiety kosmicznej. Stanie taki , jeśli może w ogóle stać i stoi , żeby się nie rozpychać. Gdy autobus rusza, hamuje, albo skręca to siła bezwładności rzuca go do bardziej niż pozostałych pasażerów, bo jego ciało jest mało sztywne, ma dużą bezwładność. Wyobraźcie sobie 230 litrów wody w beczce, która stoi w autobusie. Dobry kierowca dowiezie tę wodę na miejsce. Kierowca, który nie myśli zbytnio o komforcie pasażerów wyleje połowę. Człowiek , który jest tą beczką może nawet nabawić się jakiejś kontuzji, połamać nogę, upaść i połamać pozostałe kości. To było straszne, rzucało mnie w autobusie jak pijanym po wypłacie. Pasażerowie także spoglądali spode łba, nikt nie poczuje tego na sobie, chyba, że założy jakiś 150 kg plecak na siebie. Jazda autobusem była niebezpieczna, jeśli nie usiadłem. Ale jak usiadłem, to zajmowałem prawie dwa miejsca i nikt nie chciał siedzieć koło spoconego grubasa, który się trzęsie jak galareta. Był taki jeden odważny , kolega, siedział obok mnie w czasie wycieczki do Budapesztu. Nie miał wyboru, reszta miejsc była zajęta. Franek! Pamiętasz? Tak było…

W tym tygodniu oddałem auto do naprawy, a bałem się jeździć nowym rowerem, bo go ukradną, a stary miał uszkodzone koło. Jeździłem więc autobusem i zauważyłem dziwne zjawisko. Stanąłem w miejscu, gdzie stawia się wózki inwalidzkie, albo dziecięce. Nie musiałem używać wiele siły , żeby zachować równowagę. Różnica była ogromna, sto kilo mniej na plecach i bezwładność duuużo mniejsza. Poczułem się , jak zwykły człowiek. I o to chodziło…

1 komentarz:

  1. Dobry kontakt z własnym ciałem to podstawa na drodze do zdrowia. Ty go masz, znasz konsekwencje i otrzymujesz już swoje nagrody. Puchar za zwycięstwo jest już chyba blisko...

    OdpowiedzUsuń